Fietsen en lopen minst belastend voor milieu

Een blik op de Nederlandse fietspaden levert een gevarieerd beeld op. Kinderfietsen, bakfietsen, herenfietsen, omafietsen, mountainbikes, elektrische fietsen en soms zelfs een driewieler. In Nederland ligt ruim 35.000 kilometer fietspad. Dat rekende de Fietsersbond uit. Dat betekent dat je eigenlijk overal wel kunt komen met een fiets. Toch kiezen ook veel mensen voor de auto. Een veelgehoord argument is dat je met de auto sneller van deur tot deur reist. Voor lange afstanden is het openbaar vervoer heel geschikt. Maar de aansluiting naar de exacte bestemming is vaak de vertragende factor.

CO2 uitstoot vervoersmiddelen

Lopen en fietsen zijn (uiteraard) het minst belastend voor het milieu. De CO2 uitstoot van een auto is vijf keer hoger dan de CO2-uitstoot op hetzelfde ritje met de trein. Daarom is de combinatie van fietsen en openbaar vervoer heel gunstig voor het milieu.grafiek-co2uitstoot-vervoer

Fiets meenemen in de trein is duur

Een fiets meenemen in de trein kost 6 euro ongeacht de bestemming. Van Groningen naar Maastricht betaal je dus net zoveel als tussen twee stations die 15 kilometer uit elkaar liggen. Daarmee is de trein geen aantrekkelijke optie voor fietsliefhebbers. Het is voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer aantrekkelijker om de fiets mee te nemen achterop de auto en te parkeren op een parkeerplaats net buiten het centrum. Voor het milieu is deze optie echter minder aantrekkelijk.

Een vouwfiets is hier een aantrekkelijke optie omdat het meenemen van een vouwfiets in de trein gratis is. Let er wel op dat jouw vouwfiets voldoet aan de huisregels van de NS:
‘Een opgevouwen vouwfiets geldt als grote bagage en mag kosteloos worden vervoerd, ook in de spitsuren. Hiervoor gelden wel voorwaarden. In de Intercity direct zijn ingeklapte, geheel opgevouwen vouwfietsen toegestaan, mits deze passen in de bagageruimte (max. afmeting 120×90 cm).’

Een leuk weetje: als je in de routeplanner van de NS je reis uitstippelt wordt er ook direct aangegeven wat jouw CO2-reductie is.

Openbare fietsverhuur

Het lukt in Nederland maar niet om een echt goed systeem te creëren waarmee je makkelijk en goedkoop een fiets kunt huren. In Barcelona, Denver en andere grote wereldsteden huur je met een pasje op vrijwel elke straathoek een fiets die je op een ander punt in de stad weer kunt parkeren. Dat zijn veelal robuuste damesfietsen en geen herenfietsen. In Nederland hebben we vrijwel allemaal een eigen fiets. Daardoor is de nood niet heel hoog. Alleen zou zo’n goedwerkend en betaalbaar fietsverhuursysteem wel een oplossing bieden voor forensen.

fietsstrook in trein Arriva

Foto boven: Popal herenfiets van Fietsenopfietsen
Foto onder: een fietsstrook in de trein van Arriva

Vond je het leuk om dit te lezen? Deel het dan met anderen!


Je weet nu hoe leuk ik Fietsen en lopen minst belastend voor milieu vind. Tot nog toe heeft niemand anders een beoordeling geschreven. Heb jij zelf ervaring met ze? Schrijf dan snel zelf een beoordeling en verdien eeuwige roem!

Een beoordeling is pas echt leuk wanneer andere ecomama's er iets aan hebben. Dus schrijf een informatief stukje over jouw ervaring.

0

Ik ben echt heel erg benieuwd wat jij er van vindt.

Je eerste beoordeling wordt niet direct geplaatst, dan wil ik even checken of er geen creeps en spammers op de loer liggen. Maar daarna staat elke volgende door jou geschreven beoordeling direct online.